středa 21. března 2012

Co jsem se za týden dozvěděla o Švédsku

Na to, abyste poznali nějaký kraj a spolu s ním jeho obyvatele, jejich zvyky a chování, potřebujete čas. Vnímaví jedinci méně, ostatní, kteří si musí vše "osahat" a zkusit, možná trochu více. Například o Řecku (kde jsem žila čtyři měsíce) bych mohla vyprávět dlouho a dopodrobna (možná někdy budu, ale kdo se s tím chce číst). Ve Švédsku jsem strávila pouze krátkou dovolenou, takže poznatků není mnoho, ale přeci jsou. Tady:
1) Stokholm
Na prohlédnutí hlavního města jsme měli pouze několik hodin, takže jsme stihli projít si historickým centrem, které nás nejvíc zajímalo. Jestli se chystáte na podobnou cestu, určitě si nechte na Stokholm více času. Já se tam ještě chystám.
Město je to každopádně krásné, čisté, s jednoduchou architekturou a vcelku dechberoucím starým centrem. Jestli máte rádi Prahu (a to já mám), Stokholm si zamilujete.
 http://www.bugbog.com/gallery/sweden_pictures/sweden_pictures_1.html

Nové centrum si mě, vzhledem k mému ne moc vřelému vztahu ke všemu zavánějícímu funkcionalismem, příliš nezískalo. Je ale malé a zase je to zajímavý kontrast oproti zbytku, který jsme stihli vidět. Jako byste se náhle ocitli v jiném světě.
http://www.flickriver.com/photos/coldpix/4665669093/
Na této fotografii působí sympaticky, bude to asi těmi rozkvetlými stromy, hezkým počasím a celkově poklidnou atmosférou.
My jsme, teď v březnu, viděli spíše toto:

Pak jsme se ale dostali dál a pochopili, proč se Stokholmu také říká "Benátky severu".

Fotek mám mnohem víc, ale chci být stručná, tak tu nechám odkazy, na kterých je vystaveno nespočet podařených fotografií hlavního města.
Nakonec se ještě zmíním o Götgatan. Trochu dále od centra se skrývá (no neskrývá, když ji najdete, je docela vidět) tahle ulička s bohémským nádechem, příjemnou atmosférou a rozličnými obchůdky. V jednom jsem si koupila šaty jednoduchého střihu šedesátých let. Stály původně 499 SEK(švédských korun), ale byla na nich malá skvrna. Taková ta skutečně jednoduše vypratelná. Chudý student ale nelení a začne VYPADAT, že ztratil zájem. Na to milá švédská prodavačka s úsměvem a omluvou srazí 100SEK dolů (to jsou téměř tři stovky). Chudý student dosáhl, čeho ďábelsky zamýšlel dosáhnout, šaty koupil, skvrnu vypral a teď je vesele nosí. No jo, Středoevropan na vandru :-)

Všechny fotky z http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=923806&page=7
Na poslední je ještě zvýrazněný název obchodu s designérskými tričky. Designy se po čase mění a přibývají nová a nová trička. Koupila jsem tam dvě (taky hodlám tento měsíc držet sedm protestních hladovek). Odkaz ne tento obchod - http://www.tshirtstoreonline.com/eu/
Jestli se vám nějaké zalíbí a máte cestu do Stokholmu, můžete si ho přivézt jako suvenýr (anebo si ho koupit on-line, samozřejmě).

Žádné komentáře:

Okomentovat